Logtrade x Widriksson x Södertörn
Så hjälpte vår logistiktjänst Connected Goods Widriksson att förbättra leveranserna till Södertörnskommunerna och samtidigt frigöra mer tid för chaufförer och omsorg.
När det handlar om skolluncher så är det extra viktigt att leverera rätt ingredienser, i rätt tid – och till rätt plats. Även de minsta snedsteg i processen kan snabbt leda till förseningar. Detta är bakgrunden till varför logistikspecialisten Widriksson valde att samarbeta med oss för att förbättra kvalitén på sina leveranser till Södertörnskommunerna. Det rör sig sammanlagt om åtta kommuner inom Storstockholm – som dagligen förlitar sig på att Widriksson levererar basvaror till förskolor, äldreboenden och skolkök.
Som distributör till en kund inom den offentliga sektorn behöver Widriksson säkerställa fullt spårbara och punktliga leveranser – vilket kan vara en utmaning eftersom deras fordonsflotta delvis består av underleverantörer.
Innan samarbetet inleddes krävdes flera manuella scanningar av leveranserna vilket var väldigt tidskrävande och påverkade leveransflödet negativt, till exempel när chauffören glömde att scanna en vara vid ankomst och blev tvungen att inleda ett tidsödande detektivarbete.
En annan utmaning var transparensen. Ibland upptäckte kökspersonalen ändringar i matleveransens innehåll först när varorna redan hade anlänt – vilket innebar menyändringar i sista minuten.
Det var nu som Connected Goods kom in i bilden för att hjälpa Widriksson att lyfta sin digitala logistik till nästa nivå. Denna digitala logistiktjänst gör alla typer av varor eller produkter synliga genom att ge dem ett virtuellt ID. Som aktiva spelare kan de sedan ansluta sig till leveranskedjan genom sensor- och GPS-teknik. På så sätt kan varorna autonomt utbyta data med andra tillgångar som lastbilar och lagerplatser – vilket gör det möjligt att registrera händelser som till exempel lossning eller cross-docking. Detta utgör starten för en supply chain som kan operera helt självständigt.
Widriksson kan nu få insyn i rutter och schemalagda leveranser och mottagare som Södertörn kan se inkommande sändningar och veta exakt vilka varor som anländer.
Såhär fungerar det:
När Widriksson valde oss och vår tjänst Connected Goods var deras huvudmål att automatisera sina processer för att leverera varor i tid och att dra ner på mindre hanteringsfel som påverkade leveransflödena till kommunerna. Resultatet? De lyckades med båda delar och lite till! Leveranstiderna blev snabbare på grund av den minimala scanningen. Om en pall innehöll 50 artiklar så behövde chaufförerna inte längre scanna alla artiklar individuellt. Det räckte med endast en scanning och därefter kunde både chaufförer och slutkunder snabbt återgå till sina huvuduppgifter.
Widrikssons kvalitet på leveranserna förbättrades också tack vare en bättre ruttplanering. Eftersom Connected Goods automatiskt registrerar leveranshändelser fick Widriksson insikt om när chaufförerna skulle få mer tid över för lossning. På så sätt ökade antalet leveranser i tid, även när de använde sig av underleverantörer. Chaufförerna kände också en mindre stress under rutten och på det hela taget blev det en smidigare leveransupplevelse.
Slutligen förbättrades även visibiliteten eftersom avvikelser i lagret enkelt kunde upptäckas. Detta minskade stressen ytterligare och alla parters behov av att rapportera fel och avvikelser.
På grund av de positiva resultaten planerar Södertörn att även använda Connected Goods för att leverera off-peak. Anledningen? Leveranser utanför rusningstid ger vinster ur ett hållbarhetsperspektiv, men även förbättringar i fråga om säkerhet och mer tid för omsorg. Genom att dra ner på antalet leveransfel och mängden pappersarbete stärks hållbarheten – vilket i huvudsak är Widrikssons och Logtrades delade vision.
Alla produkter är kompatibla med Logtrade Data Sharing Platform och hjälper till att lösa utmaningar inom supply chain. Vi kan också inleda ett samarbete för att utveckla nya lösningar.