NYA INFALLSVINKLAR GER NYA INTÄKTER

Det förändrade medielandskapet innebär rejäla utmaningar för den grafiska branschenTMG Tabergs i Småland möter utvecklingen på två sätt: helhetslösningar och nya intäktsmöjligheter.

TMG Tabergs startade 1954 under namnet Tabergs boktryckeri. Under 1980- och 1990-talen expanderade företaget kraftigt genom förvärv.

– Idag är vi en del av den grafiska koncernen Taberg Media Group, som finns på sju platser i Sverige, säger Mikael Lind, vd för TMG Tabergs.

På kundlistan finns bland andra, Nibe, Resia, Södra, Skandia Mäklarna, HV71 – och Svenska Fotbollsförbundet.

– Sedan många år tillbaka är TMG Tabergs officiell leverantör av trycksaker till herr- och damlandslaget i fotboll. Vi trycker bland annat matchprogram till landskamperna på hemmaplan.

 

Flera kanaler – bättre utväxling

Behovet av traditionellt tryck minskar. Samtidigt har uppdragen förändrats.

– En stor del av de enklare tryckjobben som fanns tidigare har tagits över av webben. Istället väljer kunderna att satsa mer på det material som trycks, säger Mikael Lind.

En annan tendens är att en del av de uppdrag som försvann när nätet slog igenom på allvar kommer tillbaka.

– Många kunder har insett att tryckt material kan driva trafik till webben. Att synas i flera kanaler ger ofta den bästa utväxlingen totalt sett.

 

Nav för marknadskommunikation

En av TMG Tabergs största konkurrensfördelar är möjligheten att erbjuda helhetslösningar.

– Vi har en stor bredd i koncernen när det gäller kunskaper och lösningar – från grafisk formgivning till webbtjänster. Det förenklar för våra kunder, som sparar tid och pengar.

En viktig framgångsfaktor för TMG Tabergs är viljan att finna nya infallsvinklar.

– Vi strävar efter att vara navet för kundens marknadskommunikation.

Ett exempel är att företaget ritar och bygger utställningar. Ett annat är den framgångsrika satsningen på förpackningsdesign.

– Dessutom har vi stora lagerutrymmen där kunderna kan förvara allt från trycksaker till profilprodukter.

 

Spårbarhet och avisering

Taberg Media Group har valt att integrera koncernens alla bolag i ett och samma affärssystem. Valet föll på Microsoft Dynamics NAV.

– På så sätt behöver integrationer med andra system bara göras på ett ställe, säger Mathias Lundberg, controller produktion/projektledare affärssystem.

TMG Tabergs använder LogTrade 2.0 som system för transportadministration.

– Tidigare fick våra medarbetare bläddra i pärmar för att finna uppgifter som de sökte. Nu är sökningen bara några knapptryckningar bort. Vi sparar mycket tid på att spårningen sker vid arbetsstationerna.

Varje år har företaget 28 000 sändningar och runt 40 000 kollin.

– Avisering via SMS och E-post innebär stora fördelar för kunden och för oss.

Nyligen skaffade TMG Tabergs en tilläggstjänst till LogTrade 2.0

– E-postavisering samverkar med Control Tower, vilket är utmärkt. På så sätt behövde vi inte lägga tid och pengar på att utveckla funktionen på egen hand, säger Mathias Lundberg.

 

TMG Tabergs på 15 sekunder

TMG Tabergs omsätter 124 miljoner kronor och har 77 anställda (201512).
TMG Tabergs ingår i den grafiska koncernen Taberg Media Group. LogTrade 2.0 är inbyggt i TMG Tabergs affärssystem Microsoft Dynamics NAV.
För mer information, besök gärna tmgtabergs.se.