Erbjud ett komplett sortiment, men gör det till en begränsad kundgrupp. Så lyder den bärande idén bakom ABA Skol. Genom att arbeta konsekvent och långsiktigt har företaget blivit en av Nordens främsta aktörer inom sitt område. 

ABA Skol i Malmö erbjuder bild- och lekmaterial samt skolmöbler.

– Omkring 99 procent av försäljningen sker till förskolor, skolor och fritidshem i I Sverige och Norge. Resten går till privatpersoner, säger Jonas Stellemark, it- ansvarig på ABA Skol.

Det är viktigt att produkter som riktar sig till barn är säkra och håller hög kvalitet.

– Därför testas alla produkter i vårt sortiment innan de når kunderna. Dessutom arbetar vi tillsammans med leverantörerna för att miljöanpassa produktutvecklingen.

ABA Skol säljer allt från färgpennor och räknehäften till dockhus och basketkorgar. Bland varumärkena kan nämnas Berol, Jolly, Maimeri, Rose, Haba, Lego, Staedtler och Micki.

Navet i försäljningen är ABA Skols webbshop. Den kompletteras med en butik i Malmö och showrooms i Stockholm och Göteborg.

– Många kommuner beställer produkter direkt från sina inköpssystem. Dessutom har vi säljare över hela Sverige.

 

Fem lager blev ett

Tidigare använde sig ABA Skol av fem lager.

– Men nu har vi samlat allt på ett och samma ställe. Förra året flyttade vi till ett 13 000 kvadratmeter stort lager i Malmö.

ABA Skol har omkring 400 leverantörer. I sortimentet finns fler än 16 000 artiklar – något som genererar en hel del transporter. En vanlig arbetsdag kommer mellan fem och tio fullastade lastbilar till centrallagret.

– Det handlar om allt från containrar med cyklar till enstaka lådor med kortlekar.

ABA Skol köper in produkter från Sverige, Europa och Asien. Företaget använder en handfull transportörer för leveranser till kunderna.

– Även när det gäller utleveranser rör det sig om fem till tio lastbilar per dag.

 

Framtidssäkert system

Precis som många andra företag har ABA Skol byggt in LogTrade 2.0 i affärssystemet.

– LogTrade 2.0 är en självklar del av Microsoft Dynamics NAV. Det är möjligt eftersom TA-systemet agerar enligt samma logik som NAV.

Jonas Stellemark uppskattar att LogTrade 2.0 bygger på modern och välutvecklad teknik.

– Det gör systemet framtidssäkert, vilket är en trygghet för oss.

På lagret i Malmö finns fyra skrivare.

– LogTrades tilläggstjänst Integrated Printing ger oss möjlighet att styra utskrifterna.

Norge är en viktig marknad för ABA Skol. Grannlandet i väster är inte med i EU.

– Det innebär en del pappersexercis för oss. Men den underlättas avsevärt av att LogTrade 2.0 har en inbyggd funktion för hantering av tullfakturor.

ABA Skol började använda LogTrade 2.0 i samband med att centrallagret öppnade 2015.

– Det har varit förvånansvärt enkelt att komma igång. Kontaktpersonerna på LogTrade har stöttat oss på ett bra sätt. Jag uppskattar proffsigheten och det stora engagemanget, säger Jonas Stellemark.

ABA Skol på femton sekunder

ABA Skol säljer bild- och lekmaterial samt möbler till förskolor, skolor och fritidshem i Norden. Företaget har 21 000 kunder, 16 000 artiklar och 400 leverantörer. ABA Skol har 70 anställda och omsätter 195 miljoner kronor (2015). Huvudkontor och centrallager finns i Malmö. LogTrade 2.0 är inbyggt i företagets affärssystem Microsoft Dynamics NAV. För mer information, besök gärna aba-skol.se.

Varför heter det tumstock trots att metersystemet gäller sedan länge? Svaret är nära förknippat med en handlingskraftig ingenjör – och en av många uppfinningar som satte Sverige på den industriella världskartan.

Hultafors Group AB består av varumärkena Dunderdon Workwear, Hultafors, Snickers Workwear, Solid Gear skor, Toe Guard och Wibe Ladders.

– Professionella hantverkare ska kunna lita på sin utrustning. Därför är det gemensamma målet för våra varumärken att erbjuda lösningar som ger bästa möjliga funktion, säkerhet, skydd och produktivitet, säger Mårten Larsson, it-chef i Hultafors Group AB.

Hultafors, företaget som har gett koncernen dess namn, startade 1883. Några år tidigare hade Sverige infört metersystemet.

– Efter en övergångsperiod på tio år blev det olagligt att använda svenska inches i handel och kommers.

 

Funktion och precision

Men hur skulle vanligt folk kunna använda sig av nymodiga metrar och centimetrar när man sedan barnsben hade lärt sig att mäta i tum? Den småländske ingenjören Karl-Hilmer Johansson Kollén fann lösningen: en mätstock som visade både inches och centimetrar.

– Men linjalen visade sig vara besvärlig att hantera i ett enda långt stycke.

Då kom Karl-Hilmer med nästa innovation: den hopfällbara måttstocken. Succén var ett faktum. Sedan dess är Hultafors tumstock originalet när det gäller att mäta exakt på ett smidigt sätt.

– Meterstocken tillverkas fortfarande i Hultafors, med en unik och världsledande teknik.

Utöver måttstockar utvecklar och säljer Hultafors bland annat hammare, knivar, spett och bräckjärn. Kunderna, hantverkare runt om i Europa, är delaktiga i utvecklingsarbetet – från skiss till färdig produkt.

– Resultatet är verktyg med funktion och precision som känns i handen.

 

Smidigt med inbyggt TA-system

Hultafors Group har centrallager i Hultafors, Nässjö och i Polen.

I samband med att det sistnämnda slog upp portarna gjordes en förändring när det gäller system för transportadministration (TA).

– Vi byggde in LogTrade 2.0 i lagerstyrningssystemet Bitlog WMS. TA-systemet fungerar utmärkt och gör sitt jobb i det tysta.

Omkring 70 personer på lagret i Polen använder LogTrade 2.0.

– Det är ett enkelt och smidigt system att arbeta med, säger Mårten Larsson.

Hultafors Group anlitar flera transportörer. En av dessa är Dachser – ett familjeägt företag som omsätter 5,3 miljarder Euro, har 25 000 anställda runt om i Europa och fokuserar på Intelligent Logistics.

– Vi har lång erfarenhet av, och goda kunskaper om, hur smarta it-lösningar kan vässa transporter och logistik, säger Niels Staer på Dachser. Han arbetar som Manager Sales European Logistics Sweden.

Under 2015 hade Dachser fler än 10 000 sändningar av styckegods på uppdrag av Hultafors Group.

– Det rör sig dels om transporter till gör-det-själv-varuhus i Danmark, såsom XL Byg samt Stark, dels till andra detaljister i Danmark och Tyskland, säger Niels Staer. 

Hultafors på femton sekunder

Hultafors Group AB är moderbolag för Hultafors, Wibe Ladders och Snickers Workwear. Koncernen är verksam på alla stora europeiska marknader och har säljorganisationer på de allra viktigaste. De största volymerna står de nordiska marknaderna för. Hultafors Group har 620 anställda och omsätter 135 miljoner Euro. Produkterna är tillgängliga på 11 000 försäljningsställen i 37 länder. LogTrade 2.0 är inbyggt i koncernens lagerstyrningssystem, Bitlog WMS. För mer information besök gärna hultaforsgroup.se.