Det mesta från de bästa. Så lyder parollen för Svenssons i Lammhult.
– Designklassiker ligger oss särskilt varmt om hjärtat, säger logistikchefen Peter Wickström.

Svenssons grundades 1898 i småländska Lammhult. Företaget erbjuder möbler och heminredning från över 300 välkända varumärken. Butikerna finns i Lammhult, Stockholm, Göteborg och Malmö.

– Vi har också distanshandel via svenssons.se och telefon. Näthandeln ökar för varje år.
 

Butikens förlängda arm

Svenssons i Lammhult insåg tidigt betydelsen av att kundkontakter, leveranser, leveranstider och arbete i kundernas hem hanteras på ett proffsigt sätt.

– Vi som håller på med transporter och logistik är butikens förlängda arm – och därmed en viktig del av kundens köpupplevelse.

I engelskspråkiga länder talar man om ”The Last Mile”, det vill säga den sista etappen i produktens väg från butik till kund.

– Det är oerhört viktigt att denna länk i kedjan är lika stark som upplevelsen och bemötandet i butik.

Svenssons kunder är till 99 procent privatpersoner. Företaget gör fler än 20 000 hemleveranser per år.

– Dessutom skickar vi 15 000 paket till utlämningsställen över hela Sverige.
 

Föravisering ger tidsvinster

För att nå upp till högt ställda mål har Svenssons i Lammhult valt att hantera en stor del av logistiken på egen hand.

– Vi har tre egna bilar som transporterar möbler runt om i Sverige via olika slingor.

Tio personer ingår i Svenssons leveransgrupp.

– Totalt har dessa medarbetare mer än 100 års erfarenhet av att transportera och montera designmöbler.

Svenssons erbjuder ett servicekoncept där kunden väljer nivå, och därmed även pris, på den önskade servicen.

– En möjlighet är att få leverans vid dörren. En annan är leverans och inbärning. En tredje variant är leverans, inbärning, montering och hantering av emballage, säger Peter Wickström.

När det gäller övriga transporter samarbetar Svenssons i Lammhult med LGT Bring. Tillsammans har företagen utvecklat en metod för föravisering.

– Den innebär att LGT Bring får tillgång till EDI-filen. På så sätt kan företaget tidavisera kunden via sms medan godset är på väg. Föraviseringen innebär en tidsvinst på en till två dagar.
 

Kvalitet lönar sig i längden

Logistikavdelningen på Svenssons i Lammhult består av 17 personer. All orderhantering sker i Pyramid. Sedan tre år tillbaka är LogTrade 2.0 inbyggt i affärssystemet.

– Det är rationellt att totalintegrera. Vi slipper arbeta i två system, vilket sparar tid och energi. En annan fördel är att LogTrade 2.0 är självinstruerande – något som förenklar för oss när vi lär upp nya medarbetare.

Peter Wickström och hans kollegor använder även tjänsten Control Tower.

– Vi studerar bland annat transportflöden, volymer och tendenser i olika geografiska områden. Det ger oss en överblick som gör att vi kan optimera transportflödena.

I en tid av slit, släng och slöseri med jordens resurser står Svenssons i Lammhult som en stark motkraft.

– Våra möbler kostar lite mer vid inköpet, men eftersom de håller i många år blir kostnaden under hela livscykeln ofta lägre jämfört med att byta ut mediokra möbler med korta intervaller, säger Peter Wickström.

 

Svenssons i Lammhult på femton sekunder

Svenssons i Lammhult erbjuder möbler och heminredning från över 300 välkända varumärken. Försäljningen sker dels via internet och telefon, dels via butiker i Lammhult, Stockholm, Göteborg och Malmö. Svenssons har 73 anställda och omsatte 224 miljoner kronor 2014. LogTrade är inbyggt i företagets affärssystem Pyramid. Mer information om Svensson i Lammhult finns på www.svenssons.se.