Ökade krav på snabba och precisa leveranser. Fler och fler sändningar i transportsystemet. Allt vanligare att maskiner hanterar försändelser. Det är några av skälen till att behovet av korrekt leveransinformation är större än någonsin. Här är fem tips som bidrar till att ditt företag får smidiga transporter.

1. Välj rätt produkt
Korrekta val när det gäller produkter/transportsätt underlättar leveranserna. Samtidigt skapas förutsättningar för fakturor med rätt belopp. 

2. Kontrollera adressinformation
För att godset ska komma fram så snabbt som möjligt är det viktigt att adresser, postnummer och kontaktinformation stämmer. 

3. Ange rätt kollislag ...
Genom att ange rätt kollislag betalar ditt företag rätt pris. En annan fördel är att du slipper extra avgifter. Dessutom säkerställs en snabb och smidig transport, eftersom risken att godset fastnar på en terminal på grund av bristfällig information elimineras. En egen kollislagslista i LogTrade 2.0 underlättar arbetet med att ange rätt kollislag. Samtidigt sparar ditt företag tid.

4. ... och rätt vikt 
Lägsta respektive högsta tillåtna vikt varierar mellan olika produkter och transportörer. Därför är det viktigt att dels känna till vad som gäller för den produkt som används, dels att ha koll på hur mycket det som ska skickas väger. 

5. Tänk på att paket och brev kan ha olika postnummer
Vissa företag har boxpostnummer eller storkundspostnummer, där brevsorteringen sker. Det kan innebära att paket och större försändelser tas emot på annan plats. Denna adress kan ha ett annat postnummer än det som gäller för brev. Mottagarens webbplats ger ofta klart besked.
 

Rätt mottagare – i rätt tid

LogTrade 2.0 använder webbservice – en modern teknik som kännetecknas av validering och kommunikation i realtid.

– Det fungerar som en inbyggd kvalitetskontroll. Om exempelvis ett postnummer är felaktigt säger systemet ifrån, säger Fredrik Svedberg, LogTrades vd.

En annan fördel med tvåvägskommunikation gäller uppdateringen.

– Den sker automatiskt. På så sätt har användaren alltid tillgång till den senaste versionen av systemet – med aktuella leveransvillkor, korrekt transportinformation och så vidare.

Vilka är då fördelarna med att använda korrekta uppgifter i TA-systemet?

– Den viktigaste är att godset kommer fram till rätt mottagare i rätt tid. 

En annan fördel är att beställaren sparar pengar, eftersom transportörerna tar ut avgifter för att rätta till felaktiga uppgifter.

– Dessutom sker returhanteringen betydligt snabbare om inlagda uppgifter stämmer, säger Fredrik Svedberg.