Få företag kan stoltsera med en marknadsandel på 90 procent. Ett av dessa är Egmont Kids Media Nordic AB, som dominerar den svenska marknaden för serietidningar. Bland titlarna kan nämnas Kalle Anka & Co, Bamse och Fantomen. Företagets spel och pussel marknadsförs under varumärket Kärnan. TA-systemet heter LogTrade 2.0. 

– Att köpa in och kommersialisera rättigheter är en viktig del av vår verksamhet. Vi samarbetar exempelvis med Disney, Mattel, Warner, Sveriges Television och Svensk Filmindustri, säger Wilhelm Åkesson. Han arbetar som NAV Solution Manager på Egmont Kids Media Nordic, med huvudkontor i Malmö.

– Jag koordinerar inköp inom IT och arbetar med projektledning, utveckling och support som gäller affärssystemet.
 

Från papper till skärm

Den största utmaningen för Egmont Kids Media Nordic 2014 är marknadens förflyttning från analogt till digitalt. 

– Upplagorna för så gott som alla tryckta medier viker. Även leksaksmarknaden känner av att dagens barn och ungdomar ägnar allt mer tid åt mobiler, datorer och surfplattor.

Hur möter Egmont Kids Media Nordic denna verklighet?

– Vi rör oss också allt mer mot digitala kanaler. Kalle Anka och Bamse är redan där, för att ta två exempel.
 

Uppskattad spårbarhet

Egmont Kids Media Nordics centrallager finns i Malmö. Härifrån sker leveranserna till Sverige och Danmark. 

 – Våra tidningar distribueras via Tidsam. Övriga produkter, såsom spel och pussel, skickas till detaljisterna med hjälp av LogTrade 2.0. 

Egmont började använda LogTrade 2001. Sedan 2008 är LogTrade 2.0 inbyggt i Microsoft Dynamics NAV, företagets affärssystem.

– TA-systemet ska varken märkas eller synas. Det ska finnas i bakgrunden och fungera problemfritt. Så är det med LogTrade 2.0.

När en order kommer in till huvudkontoret i Malmö skickas den till centrallagret. Lagerpersonalen plockar och packar beställningen. Nästa steg är att förse den med frakthandlingar och transportetiketter. 

– LogTrade 2.0 är smidigt att arbeta med. Särskilt bra är att systemet är inbyggt. Det sparar tid och förenklar för användaren.

Wilhelm Åkesson uppskattar även spårbarheten.

– Vi får en hel del frågor från kunderna när det gäller leveranser. Därför är det bra att LogTrade 2.0 skickar tillbaka information så att sändningarna går att spåra.
 

LogTrade 2.0 expanderar

Nästa steg för Egmont Kids Media Nordic när det gäller logistik är att se till så att även företagets bokklubbar får tillgång till LogTrade 2.0.

– Att skicka ut premier till prenumeranter tar mycket tid. Lägg till det att arbetet sker manuellt. Genom att föra över denna verksamhet till LogTrade 2.0 får vi en smidigare hantering och högre spårbarhet.

Till sist: Var kommer företagsnamnet ifrån?

– Koncernens grundare hette Egmont H Pedersen. Han drog igång Egmont som 17-åring 1878
 

Egmont på femton sekunder

Egmont Kids Media Nordic AB producerar serietidningar, magasin, digitala medier, pussel, spel och leksaker. Företaget omsätter 530 miljoner kronor (2012) och har ett hundratal anställda i Malmö. Egmont Kids Media Nordic ingår i den internationella mediekoncernen Egmont, som omsätter 1,4 miljarder Euro och verkar i ett trettiotal länder. Egmont Kids Media Nordic använder LogTrade 2.0 som en inbyggd del av Microsoft Dynamics NAV. Leverantör av affärssystemet är Tectura.

 Denna nyhet finns även som en del av vårt nyhetsbrev, se webbversion av nyhetsbrev